lunes, 14 de mayo de 2018

LA MAJA NUA






FITXA ARTÍSTICA:

Obra: La maja nua
Autor: Francisco de Goya i Lucientes (Fuendetodos 1746 - Burdeos 1828) 
Any: 1790 - 1800
Tècnica: pintura a l'oli
Dimensions: 97 x 190 cm
Estil: Neoclàssic 
Gènere: nu i retrat
Localització actual: Museu del Prado, Madrid
Tema: nu i retrat



EXPLICACIÓ:

La Maja nua és una de les obres més característiques de Francisco de Goya i degut a la ignorància sobre la identitat de la model, la pintura esdevé encara més interessant. 

En aquesta pintura es retrata de cos sencer una bella dona reclinada plàcidament en un llit i mirant directament a l'observador.
Tot indica que la Maja nua és una obra d'encàrrec, pintada entre 1790 i 1800, i que la Maja vestida es va pintar després, entre 1802 i 1805 (com a conseqüència dels tabús persistents en aquella època). Tanmateix, una obra depèn de l'altra.

L'artista s'ha esforçat en el tractament de les carnadures i ombrejats acompanyats per la figuració subtil de les teles, així com en la coloració feta amb un minuciós joc de verds que contrasta amb blanc i rosats. D'aquesta manera, la Maja gairebé sembla suspesa mitjançant la seva lluentor i delicadesa; suspesa en un espai fosc que ella il·lumina. 


Pel predomini d'una gamma cromàtica i el disseny d'aquest quadre en el qual el dibuix és decisiu, es nota la influència del Neoclassicisme. L'obra és audaç i atrevida per a la seva època, com audaç és l'expressió del rostre i l'actitud corporal de la model, que sembla somriure i contenta de les seves gràcies. A més a més, és tracta de la primera obra d'art coneguda en la qual apareix pintat el pubis femení, la qual cosa ressalta l'erotisme de la composició.

Tot i que des de feia segles, en la cultura occidental fins a Goya, gairebé sempre es recorria a subterfugis per representar la dona nua (per exemple, temes mítics), en la Maja nua es mostra una dona real.



CARACTERÍSTIQUES:

  • Goya era un pintor lliure, difícil d'enquadrar en els moviments artístics de l'època: Neoclassicisme, Romanticisme i Realisme.
  • Temàtica variada: pintures religioses, històrics, retrats, tauromàquia, mitològics, bodegons, onírics...
  • Dominava la llum.
  • Era un gran observador: sabia plasmar els trets psicològics amb gran destresa.
  • La seva pintura reflexa la seva trajectòria vital, les seves obsessions, les seves passions i les seves pors. 
  • Exerceix una gran influència en els artistes posteriors i en els avantguardes:
    • En els Impressionistes amb la pinzellada solta.
    • En els Expressionistes per la seva forma d'interpretar la pintura, trenca amb la composició tradicional, el dibuix.
    • En els Surrealistes pel tractament del món oníric.



VALORACIÓ PERSONAL:

Aquesta obra em produeix un sentiment de llibertat i revolució, ja que per primera vegada es representa a una dona real. I no es fa ús de temes mítics per representar la dona nua, com s'havia fet gairebé sempre des de llavors.  

Aquesta sensació l'associo a la següent obra de Sergio Hernández (2017) que va ser pintada com a homenatge a la Maja nua:





FONTS D'INFORMACIÓ:

A continuació hi ha totes les pàgines web que he consultat alhora de fer aquest treball:


  • https://ca.wikipedia.org/wiki/La_maja_nua
  • http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/categoria/historia-de-lart-2/3-art-modern/3-3-lart-del-neoclassicisme/
  • http://moisesvaldes.com/es/sergio-hernandez-homenaje-a-la-maja-desnuda-de-francisco-de-goya/
  • http://www.historiadeiberiavieja.com/secciones/historia-moderna/quien-era-maja-desnuda
  • https://profeanacob.wordpress.com/2016/09/26/goya/




No hay comentarios:

Publicar un comentario