FITXA ARTÍSTICA:
Obra: La maja nua
Autor: Francisco de Goya i Lucientes (Fuendetodos 1746 - Burdeos 1828)
Any: 1790 - 1800
Tècnica: pintura a l'oli
Dimensions: 97 x 190 cm
Estil: Neoclàssic
Gènere: nu i retrat
Estil: Neoclàssic
Gènere: nu i retrat
Localització actual: Museu del Prado, Madrid
Tema: nu i retrat
Tema: nu i retrat
EXPLICACIÓ:
La Maja nua és una de les obres més característiques de Francisco de Goya i degut a la ignorància sobre la identitat de la model, la pintura esdevé encara més interessant.
En aquesta pintura es retrata de cos sencer una bella dona reclinada plàcidament en un llit i mirant directament a l'observador.
Tot indica que la Maja nua és una obra d'encàrrec, pintada entre 1790 i 1800, i que la Maja vestida es va pintar després, entre 1802 i 1805 (com a conseqüència dels tabús persistents en aquella època). Tanmateix, una obra depèn de l'altra.
L'artista s'ha esforçat en el tractament de les carnadures i ombrejats acompanyats per la figuració subtil de les teles, així com en la coloració feta amb un minuciós joc de verds que contrasta amb blanc i rosats. D'aquesta manera, la Maja gairebé sembla suspesa mitjançant la seva lluentor i delicadesa; suspesa en un espai fosc que ella il·lumina.
Pel predomini d'una gamma cromàtica i el disseny d'aquest quadre en el qual el dibuix és decisiu, es nota la influència del Neoclassicisme. L'obra és audaç i atrevida per a la seva època, com audaç és l'expressió del rostre i l'actitud corporal de la model, que sembla somriure i contenta de les seves gràcies. A més a més, és tracta de la primera obra d'art coneguda en la qual apareix pintat el pubis femení, la qual cosa ressalta l'erotisme de la composició.
Tot i que des de feia segles, en la cultura occidental fins a Goya, gairebé sempre es recorria a subterfugis per representar la dona nua (per exemple, temes mítics), en la Maja nua es mostra una dona real.
CARACTERÍSTIQUES:
VALORACIÓ PERSONAL:
Aquesta obra em produeix un sentiment de llibertat i revolució, ja que per primera vegada es representa a una dona real. I no es fa ús de temes mítics per representar la dona nua, com s'havia fet gairebé sempre des de llavors.
Aquesta sensació l'associo a la següent obra de Sergio Hernández (2017) que va ser pintada com a homenatge a la Maja nua:
FONTS D'INFORMACIÓ:
A continuació hi ha totes les pàgines web que he consultat alhora de fer aquest treball:
La Maja nua és una de les obres més característiques de Francisco de Goya i degut a la ignorància sobre la identitat de la model, la pintura esdevé encara més interessant.
En aquesta pintura es retrata de cos sencer una bella dona reclinada plàcidament en un llit i mirant directament a l'observador.
Tot indica que la Maja nua és una obra d'encàrrec, pintada entre 1790 i 1800, i que la Maja vestida es va pintar després, entre 1802 i 1805 (com a conseqüència dels tabús persistents en aquella època). Tanmateix, una obra depèn de l'altra.
L'artista s'ha esforçat en el tractament de les carnadures i ombrejats acompanyats per la figuració subtil de les teles, així com en la coloració feta amb un minuciós joc de verds que contrasta amb blanc i rosats. D'aquesta manera, la Maja gairebé sembla suspesa mitjançant la seva lluentor i delicadesa; suspesa en un espai fosc que ella il·lumina.
Pel predomini d'una gamma cromàtica i el disseny d'aquest quadre en el qual el dibuix és decisiu, es nota la influència del Neoclassicisme. L'obra és audaç i atrevida per a la seva època, com audaç és l'expressió del rostre i l'actitud corporal de la model, que sembla somriure i contenta de les seves gràcies. A més a més, és tracta de la primera obra d'art coneguda en la qual apareix pintat el pubis femení, la qual cosa ressalta l'erotisme de la composició.
Tot i que des de feia segles, en la cultura occidental fins a Goya, gairebé sempre es recorria a subterfugis per representar la dona nua (per exemple, temes mítics), en la Maja nua es mostra una dona real.
CARACTERÍSTIQUES:
- Goya era un pintor lliure, difícil d'enquadrar en els moviments artístics de l'època: Neoclassicisme, Romanticisme i Realisme.
- Temàtica variada: pintures religioses, històrics, retrats, tauromàquia, mitològics, bodegons, onírics...
- Dominava la llum.
- Era un gran observador: sabia plasmar els trets psicològics amb gran destresa.
- La seva pintura reflexa la seva trajectòria vital, les seves obsessions, les seves passions i les seves pors.
- Exerceix una gran influència en els artistes posteriors i en els avantguardes:
- En els Impressionistes amb la pinzellada solta.
- En els Expressionistes per la seva forma d'interpretar la pintura, trenca amb la composició tradicional, el dibuix.
- En els Surrealistes pel tractament del món oníric.
VALORACIÓ PERSONAL:
Aquesta obra em produeix un sentiment de llibertat i revolució, ja que per primera vegada es representa a una dona real. I no es fa ús de temes mítics per representar la dona nua, com s'havia fet gairebé sempre des de llavors.
Aquesta sensació l'associo a la següent obra de Sergio Hernández (2017) que va ser pintada com a homenatge a la Maja nua:
FONTS D'INFORMACIÓ:
A continuació hi ha totes les pàgines web que he consultat alhora de fer aquest treball:
- https://ca.wikipedia.org/wiki/La_maja_nua
- http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/categoria/historia-de-lart-2/3-art-modern/3-3-lart-del-neoclassicisme/
- http://moisesvaldes.com/es/sergio-hernandez-homenaje-a-la-maja-desnuda-de-francisco-de-goya/
- http://www.historiadeiberiavieja.com/secciones/historia-moderna/quien-era-maja-desnuda
- https://profeanacob.wordpress.com/2016/09/26/goya/
No hay comentarios:
Publicar un comentario